söndag 18 oktober 2009

Porslinsförfrågan


Min syster (Emelie) är i flyttartagen och har erbjudit oss att erhålla porslin om vi vill. Det är åtta kuvert (tallrik, assiett, djup tallrik och tekopp med fat). En tallrik och en assiett saknas.

Något av intresse?

söndag 11 oktober 2009

Köksmålningen


Nu finns det lite bilder på helgens målning av köket.
Till bilderna!

onsdag 16 september 2009

Köksskåpena...

Den 10 och 11 oktober kommer Ler-lersa, Kimmy, Gosig Harna och Myran att befinna sig i garage på Älgvägen 3 och sysselsätta sig med uppfräschning av köksskåp, dvs slipning och målning. Om någon har något att erinra i frågan mottages kommentarer tacksamt, t ex om vi ska ha någon annan färg än vanlig vit, hur blank den ska vara mm. Vi kräver inte att Stockholmsborna åker hit för att bistå med sina krafter utan vi räknar med att det räcker med fyra människovarelser till dessa sysslor. Kram!

lördag 18 juli 2009

måndag 11 maj 2009

LA om semesterplanering

Hej! Hanna undrade över vår Sundsö-planering och därför skriver jag ett inlägg om veckoplaneringen i sommar! När har ni tänkt vara på Sundsö och jobba och när ska ni inte vara där? Eller är det inte lika viktigt att vara lika effektiva som förra sommaren? Då tyckte jag det funkade smidigt, att alla hade lite ledig tid var och att det alltid var några där och kunde hjälpas åt.

Först vill jag tala om att jag inte vet hur Liza är ledig, och inte heller Hanna och Jonatan! Om jag bara får spekulera lite högt, s och u har sem 26-30, la och ma har sem 28-32, ms (lz?) har sem 26-32 (stämmer?) och h och j är osäkra? Kan man då tänka sig, för att sätta igång diskussion, att ms (lz?) och s + u jobbar tillsammans delar av 26-27, att la + ma och s + u jobbar under delar av 28-30, och att la + ma och ms + lz jobbar under delar av 31-32, och att h och j bestämmer sig utifrån sina jobb/pluggförutsättningar? När jag skriver "delar av" menar jag att man kan ju ta "lediga" veckor under denna tid också om man vill!?

Ta inte denna planering för bokstavlig utan ta det som en inledning till blogg-prat! Och jag är medveten om att Liza inte heter något på Z i efternamn... Kram!

söndag 22 mars 2009

H mfl om fönster

Vi bör ta ställning till om det funkar med inåtgående fönster eller om vi vill ha utåtgående. Byggherren anser sig inte vara redo att beställa inåtgående, vilket jag förstår och håller med om - för vi har inte riktigt diskuterat igenom just det.

Men nu är det dags!

Om det är okej med inåtgående kan vi beställa från Mentafönster, men är det inte okej behöver vi hitta en annan tillverkare av PVC-fönster.

Så jag gör ett försök till uppradning av fördelar och nackdelar med inåt- respektive utåtgående fönster. Men här behöver jag verkligen hjälp med fakta, så ni andra måste lägga till och dra ifrån!

Fördelar med inåtgående:
- det regnar inte på fönstren om de lämnas öppna vid regn.
- vi kan beställa från Mentafönster med 10% rabatt (om vi hinner innan mars är slut).

Nackdelar med inåtgående:
- svårt att få dit något hemgjort myggfönster. I storstugan (eller vad den kallas) använder vi ju myggfönstret en del och jag är väldigt för att kunna ha ett sådant då det kan bli rätt varmt bland 6 sovande personer på natten, särskilt i ett hus som är utsatt för kvällssol.
- fukt tränger lättare in vid blåst, eftersom springan mellan fönster och foder ökar på inåtgående fönster, till skillnad från utåtgående som snarare trycks ihop av vinden.
- saker och ting i interiören kan vara ivägen för öppning av fönstren.

Tillägg och diskussion välkomnas, för vi behöver ta ställning till detta nu.

Kram.

tisdag 17 mars 2009

H mfl om golv

Jag publicerade ett inlägg igår, trodde jag, men råkade visst schemalägga publiceringen till ikväll kl 22.37... Så jag raderade det och gör nu ett nytt försök:

Ja nu har LMJH gjort en golvkollarrunda och funnit ett par golv som verkade bra på ett eller annat sätt.

De två vi pratade mest om efteråt var Golvabias Fanérgolv. Åtminstone tror vi att det var fanér, även om det kallades för Trägolv.
Golvet hette Residence och finns att se på Golvabias hemsida (rätta mig, L, M eller J, om jag har hänvisat till fel golvtyp på hemsidan).
De två färger vi gillade bäst var Ek Vitlaserad Mattlack samt Ek Borstad (de hette så va, LMJ?)

En nackdel med Residence är att det blir springor i det eftersom kanterna på varje planka är avfasade. Springor innebär mer ansamlad smuts i den sommarstuga som vi nog inte vill städa så ofta. Förvisso blir det väl springor i de flesta trägolv.

En fördel med Residence är att utseendet är sk. Plank (bredare plankor) i motsats till 2- eller 3-stav (smalare plankor).
En nackdel med Plank är i och för sig att det generellt är dyrare än 2- eller 3-stav.
LMJH var överens om att Plank passar bättre än 2- eller 3-stav i sommarstuga. Eftersom det första ser mer ut som plankor medan det andra känns mer stadsaktigt.

När vi ändå talar om plankor: i söndags pratade vi på Vingen om det golv som nyligen är lagt i storstugan. Det är ett massivt trägolv som U + S har lackat själva (alltså inte ett fanérgolv som jag trodde!)
Här har vi alltså ett annat alternativ.
En fördel med massivt trägolv är att det är billigare.
En nackdel är att det under vintern blev vågigt av fukt/kyla. Men vågigheten gick tillbaka under våren så det är nog inget stort problem.

Det här var min återgivning av helgens diskussioner.
Kompletteringar och kommentarer välkomnas!

lördag 14 mars 2009

MS om 6 april

6 april tar MS och SES sikte på Lat: N 58º 03.963' , Long: E 015º 42.203'.
Räcker det att vi då bryter sigillet och gör en kontrollmätning eller ska vi lita på att vi sas tänkt rätt?

tisdag 10 mars 2009

LAh om el

Tänkte väcka frågan om el-utdragelse här också. Har byggherren kollat något mer med Eon, vi pratade ju om det för ett par veckor sen? Vad gäller?

måndag 9 mars 2009

MS mfl om fönster

Liza och jag gjorde ett besök på Vingen igår em och kom då att tala med mor och far om fönster. Efter detta är jag beredd att föreslå att vi bestämmer oss för plast-fönster och att vi försöker få till en beställning. Apropå det - Martin, minns du hur måtten för storfönstren och altandörren är tagna? Som jag minns det la vi till 25mm för golvmaterial när hålet för entrédörren mättes - hur gjorde vi vid altandörren?


fredag 27 februari 2009

MS om fönster

Det jag spontant tänker på är
- u-värde. Pappa, kan inte du höra med Kval.exp. om det är tillfyllest med 2-glas och u-värde enl. leverantören för våra syften?
- Inåtgående fönster. Vad jag förstår öppnas Mentas fönster inåt. Vilka för- och nackdelar har det för oss?
- Hur iögonfallande är plast-utseendet? Vad säger LAh och MA?

Lah om plastfönster

Jag tänker:
+ för underhållsfritt. Det är värt en hel del för mig att slippa tänka på att skrapa fönster på sommarstället... räcker med att måla om huset ju! Skönt för oss som har två hus liksom.
+ för priset
- för utseendet, fast det är inget stort fel på det. Vill ni veta mer så ring Benny och Elin... Vi har ju sett deras fönster och jag tänker: det syns att det inte är trä men personligen har jag lägre krav på sommarstället än hemmet. Vi uppfyller ju faktiskt ändå vissa höga krav på glassighet när vi har fönster från golv till tak...

Slutsats, jag är för tror jag... Bra när det är 10 % till sista mars också, om vi nu hinner bestämma oss på en månad?

Lägg märke till min nya rubrikregel!

SES

Hej kära ungdomar!

Må alltid väl är min ständiga önskan! (V. Moberg)

Hittade detta på intern-nätet: http://www.mentafonster.se/
Vad tror ni om det? Kan man ha plastfönster på 1:14? Är det lafsigt?
Det är iaf väldigt trevliga priser, 1 894:- för ett fast 9x21-fönster jämfört med 3 400:- på bygghemma.se.
Visserligen "bara" 2-glas, men det tycker jag är OK på ett hus som inte bebos på vintern.
Sen är det ju ingen nackdel att det är underhållsfritt.

Fundere på't!

S-E

LAh

Coolt vore ju att bygga in stora stenen i altanen, men hur görligt det är kan inte jag avgöra, det är också svårt att uppskatta hur högt/lågt den kommer om man bygger altanen ett par steg ner, kanske blir att den sticker upp för högt då? Flytta på den måste vi väl kunna göra på något sätt, jag menar inte att den är lätt alltså men vi behöver väl kunna bli av med den? Idag är Terése Raquin i tidningen Corren för alla som läser den! På Familjesidan.

torsdag 26 februari 2009

H + J

Fönster ända ner till golvet går säkert jättebra när altangolvet placeras ett par trappsteg ner. Det vi funderar på är om den stora friliggande stenen väster om huset är i vägen för altanen. Är den i så fall tänkt att flyttas?

L, vi går gärna i golvbutiker med er. Återkommer om det på din mail.

Kram!

LAh

Jaha, här var det ingen som hade skrivit något. Sirran är du på G?

måndag 23 februari 2009

23 februari 09 skrev LAh...

I helgen var Ahlnérs i Gubbängen, och då kom fönster på 1:14 på tal. Hur var det nu, uttryckte du din åsikt tydligt i fönster-ända-ner-till-golvet-frågan? När vi fyra pratade kom vi fram till att ända ner till golvet är ju rätt härligt ändå. Liza påminde om det härliga ljus som strålar in på golvet när fönstren går ända ner. Skoavkastningsproblem (att man sparkar in skor i fönster) som kan uppstå ute på väst-verandan som ska byggas, kan undvikas genom några trappsteg. Eftersom huset ligger så högt över marken på västsidan vill man väl kanske att verandan ska vara ett par steg ner? Jag säger så här, varför inte go all the way om man ändå bygger ett härligt sommarhus med mycket fönster?

Men vad säger du? Vi insåg nämligen att det är dags att beställa fönster snart för det kan ta tre månader för dem att anlända, och då är det snart sommar!

Sen insåg vi också att det är dags för oss att börja gå i golv-butiker, och aktivera vår blog igen kanske. Du och jag sirran kanske kan titta tillsammans, och våra killar kan ju också hänga på. Vi ska bara bestämma det sista med vårt badrum, men kanske att första eller andra helgen i mars vore lämplig för en liten rekognosering?

12 januari 09 skrev LAh...

FRÅN LERA IGEN MED VERSALER:
Här kommer ungdomarna med ett par åsikter i fönsterdebatten:

Relevanta utvärderingsaspekter:

Kostnad
L: säkert dyrare. kan någon kolla?
Utsikt
L: bättre såklart
Insyn (Insikt)
L: det tror jag inte att vi besväras av, en och annan båt hinner väl inte se in så mycket??
J/H: vi håller med Lisa om att båtfarare inte hinner se in så mycket. Dessutom ligger huset högre än de flesta båtdäck, och det är ju svårare att se in uppåt.
Värmehållning
L: förmodligen sämre, fast kanske inte så stor skillnad?
Materialtransport/hantering
L: blir typ en halvmeter till på varje fönster? självklart svårare när det är många såna stora saker, men dörren blir ju nästan lika stor och den måste vi ju ändå ha
Mysfaktor
L: svårt. kan den bli mindre rentav? KANSKE SVÅRARE ATT MYSA I ETT VÄXTHUS ÄN I EN BASTU MENAR JAG...
Show-off-faktor
L: visst, lite show-offigt blir det ju, men som båtfarare tycker man väl det bara är trevligt att se glassiga hus??
Fler aspekter finns säkert
J/H: ja, om fönstren når långt ner mot golvet ökar risken för fönsterskador: exempelvis medelst träskoavsparkning på altanen eller placering av grill/utemöbler nära väggen.
SEN KAN DET VARA OPRAKTISKT OCKSÅ OM MAN KANSKE HADE TÄNKT PLACERA NÅGRA LÅGA BÄNKAR FÖR FÖRVARING UNDER FÖNSTREN.
SNYGGHET
SNYGGARE BLIR DET KANSKE, FLÅDIGARE IAF.

GEGGA HÄLSAR.

12 januari 09 skrev HS...

Här kommer ungdomarna med ett par åsikter i fönsterdebatten:

Relevanta utvärderingsaspekter:

Kostnad
L: säkert dyrare. kan någon kolla?
Utsikt
L: bättre såklart
Insyn (Insikt)
L: det tror jag inte att vi besväras av, en och annan båt hinner väl inte se in så mycket??
J/H: vi håller med Lisa om att båtfarare inte hinner se in så mycket. Dessutom ligger huset högre än de flesta båtdäck, och det är ju svårare att se in uppåt.
Värmehållning
L: förmodligen sämre, fast kanske inte så stor skillnad?
Materialtransport/hantering
L: blir typ en halvmeter till på varje fönster? självklart svårare när det är många såna stora saker, men dörren blir ju nästan lika stor och den måste vi ju ändå ha
Mysfaktor
L: svårt. kan den bli mindre rentav?
Show-off-faktor
L: visst, lite show-offigt blir det ju, men som båtfarare tycker man väl det bara är trevligt att se glassiga hus??
Fler aspekter finns säkert
J/H: ja, om fönstren når långt ner mot golvet ökar risken för fönsterskador: exempelvis medelst träskoavsparkning på altanen eller placering av grill/utemöbler nära väggen.

12 januari 09 skrev MS...

Sidovy ver 2


Inser att min ritning "Sidovy" bör ersättas med bifogad "Sidovy ver2" för att ge större rättvisa åt frågan. Eller för att uttrycka saken i ord: (Ett ord säger förvisso mindre än en tusendel av en bild, men ändå...) Det kommer med största sannolikhet vara en nivåskillnad mellan allrums-golvet och altan-golvet (Låt oss kalla den "algo-algo-differensen"...) - talar detta inte för att ha så stora fönster som möjligt? För att maximera känslan av ljus, rymd och natur.
\MS

12 januari 09 skrev SES...

Hej alla!

Instämmer i stort med föregående talare. Undrar bara lite över det där med "mindre mysfaktor". Kan du utveckla resonemanget lite...

Prisskillnaden är ung. 1200:-/st på "höga" och "låga" så det är ju inga svindlande summor i sammanhanget.

F

9 januari 09 skrev LAh...

Hej nu kommer jag med i diskussionen också!
Jag har inte sett bilderna för det mailet är hemma, men jag förstår av
snacket att version 2 har fönster ända ner till marken? Väldigt många
utvärderingsaspekter du har hittat brorsis, det blir inte helt lätt
förstås. Som en vanlig svensson tänker jag enligt nedan: /Lisa

On Thu, 8 Jan 2009 04:36:38 -0800, "Martin Samuelsson"
wrote:
> Precis - jag tycker ändå vi ska utvärdera det alternativet om juridisk
> möjlighet ändå finnes.
> Relevanta utvärderingsaspekter:
> - Kostnad L: säkert dyrare. kan någon kolla?
> - Utsikt L: bättre såklart
> - Insyn (Insikt) L: det tror jag inte att vi besväras av, en och annan
båt hinner väl inte se in så mycket??
> - Värmehållning L: förmodligen sämre, fast kanske inte så stor
skillnad?
> - Materialtransport/hantering L: blir typ en halvmeter till på varje
fönster? självklart svårare när det är många såna stora saker, men
dörren blir ju nästan lika stor och den måste vi ju ändå ha
> - Mysfaktor L: svårt. kan den bli mindre rentav?
> - Show-off-faktor L: visst, lite show-offigt blir det ju, men som
båtfarare tycker man väl det bara är trevligt att se glassiga hus??
> Fler aspekter finns säkert.
> \MS

8 januari 09 skrev MS...

Precis - jag tycker ändå vi ska utvärdera det alternativet om juridisk möjlighet ändå finnes.
Relevanta utvärderingsaspekter:
- Kostnad
- Utsikt
- Insyn (Insikt)
- Värmehållning
- Materialtransport/hantering
- Mysfaktor
- Show-off-faktor
Fler aspekter finns säkert.
/MS

8 januari 09 skrev SES...

Min erfarenhet är att Byggnadsnämnden är ganska generös. Så du tänker fönster ända ner...?

8 januari 09 skrev MS...

ver 2


ver 1



Hur ser ärendet ut visavi Byggnadsnämnden? Gäller bygglovet för "Gavelvy ver1" (se bilaga) eller finns möjlighet att begrunda "Gavelvy ver2"?
\Märpy

8 januari 09 skrev SES...

Jag tror jag hänger med i resonemanget ang. bredder och höjder. Gavelvyn ser bra ut när fönstren uppe och nere harmonierar. Det lilla man förlorar i bredd uppvägs av det enhetliga intrycket, tycker jag.

Vi ska åka och handla efter jobbet, få se om vi svänger förbi någon fönsteraffär...

7 januari 09 skrev MA...

Hej!
Jag är osäker på måtten på altandörren, har för mig att den är reglad för höjd 210 cm och bredd 90 cm, men kan inte svära på det... Vi får ta skridskorna och åka och kolla!

/Martin

7 januari 09 skrev MS...







Än är det vinter, men...

Av Martin A's ritning och beräkningar (se bilagan "Gavelfönster") framgår att en möjlig fönsterdisponering skulle kunna vara enligt bilagan "Gavelvy", alltså ett 90x130 cm fönster i mitten som harmonierar med altandörren rakt under (för den är väl reglad för 90 cm bredd?) samt ett parallelltrapetsformat fönster på vardera sida som är 100 cm i botten (harmoni med fönstren rakt under) och har en vinkel som harmonierar med taklutningen 40 grader.

Vad tycks?

När det gäller fönsterhöjden i väster har jag ritat 160 cm höga fönster i "Gavelvy" - det är väl en siffra som förekommit i diskussioner? (Altandörren har jag ritat 200 cm hög - minns inte om det är korrekt - gör ni?) Av illustrationen i bilagan "Sidovy" framgår att man troligen inte vinner något på att ha ännu högre fönster när det gäller utsikt/uppsikt över strandkanten eftersom denna ligger så pass mycket lägre än allrumsgolvet. Men man kanske vinner i en massa andra avseenden - synpunkter?

Hänger ni med? :-)

Kram från Märpim